Как да се справим със стреса преди изпит на Cambridge – 1

Всички ние възрастните сме се явявали на безброй изпити. Почти всеки от тях е предизвиквал известно безпокойство у нас дали ще се справим, каква ще бъде оценката, която ще получим и т.н. Има твърде много причини, които биха могли да задълбочат това безпокойство.

За щастие редица университети дават ценни съвети не само как да се подготвим добре за изпит, но и как да намалим стреса от явяването му.

Макар и специфични като формáт, изпитите на Cambridge Assessment English се подчиняват на същите закономерности.

Ето няколко съвета:

Ако сте възрастен и самите Вие се явявате на изпит на Cambridge:

  1. Проучете в детайли формáта на самия изпит – от колко модула се състои, какво е тяхното времетраене, какви са основните типове въпроси, на които ще трябва да отгoварятe. На oфициалната страница на Cambridge Assessment English ще намерите множество материали за пробен изпит в зависимост от нивото на владеене на езика.
  2. Избягвайте негативното мислене и самокритиката. Вместо това наблегнете на нещата, които вече знаете и не се колебайте да ги затвърждавате. Също така ако се чувствате неуверени в някой от компонентите на изпита (напр. Listening, Speaking) обърнете се за помощ и подкрепа към своя преподавател, той/тя ще Ви даде допълнителни упражнения за подобряване на конкретното умение, както и съвети за ефективно учене.
  3. Опитайте се да превърнете негативните си мисли в положителни. Например казвайте си: “Мога да направя това”, “Ще направя всичко възможно”, “Мога да премина този тест”, “Ще се съсредоточа само върху въпроса пред мен”, “И преди съм се справял, ще се справя отново” и т.н.
  4. Планирайте времето си за подготовка. Твърде много материал + Твърде малко време = Тревожност. Планирайте обучението си с редовни сесии от около 50 минути с 5 – 10 минутни почивки.
  5. Опитайте се да поддържате здравословен начин на живот. Тревожността се увеличава, когато човек се чувства уморен и/или претоварен. Цялостната устойчивост зависи от физическото и психическото здраве, което може да бъде укрепено чрез:
    • достатъчно движение и упражнения в замяна на заседналия живот
    • балансиран живот между учене и почивка срещу претоварването
    • положителни мисли / вярвания срещу самоунищожителни мисли
    • здравословно хранене вместо нездравословно
    • редовен и пълноценен сън в замяна на нощния начин на живот. Наспете се добре вечерта преди изпита и избягвайте стимулиращи напитки като алкохол, кафе и енергийни такива.
  6. И най-важното: Вярвайте в себе си. Ако се подготвите добре за изпита, ще го преминете, което означава, че няма нужда да се притеснявате прекомерно.
    Не се опитвайте да бъдете съвършени. Страхотно е да успеем и да достигнем до върха, но нека да поддържаме нещата балансирани. Ако смятате, че “нещо по-малко от отличен означава, че съм се провалил”, тогава създавате планини от ненужен стрес за себе си. Дайте всичко от себе си, но не забравяйте, че никой от нас не може да бъде перфектен през цялото време.

Как да се справим със стреса преди изпит на Cambridge – 2